Ανάλυση online ανταγωνισμού | D3 Solutions - Digital Agency

Ανάλυση Online Ανταγωνισμού: Η κατασκοπεία στο Διαδίκτυο

 

Μήπως είναι κουτσομπολιό να παρακολουθούμε τι κάνει ο άλλος; Είναι, αλλά όχι στον επιχειρηματικό κλάδο. Η ανάλυση online ανταγωνισμού υπάρχει από την ημέρα που βρέθηκαν 2 e-shops να πωλούν τα ίδια προϊόντα ή υπηρεσίες. Στο λιανικό εμπόριο δε, η ανάλυση ανταγωνισμού έχει ξεκινήσει από τα αρχαία χρόνια.

Είναι μια διαδικασία που θέλει υπομονή, αλλά με βάση τα αποτελέσματά της μπορείς να χτίσεις μια πανίσχυρη στρατηγική marketing. Είναι σημαντικό να ξέρεις τι κάνει ο ανταγωνιστής σου. Με αυτό τον τρόπο διαφοροποιείς τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα σου και προσεγγίζεις ακόμα πιο στοχευμένο κοινό.

Σίγουρα αξίζει τον κόπο. Ειδικά, όταν θέλεις να κάνεις ένα νέο άνοιγμα της επιχείρησής σου. Για παράδειγμα, να επεκταθείς σε μια ακόμα γεωγραφική τοποθεσία ή να προσθέσεις μερικά νέα προϊόντα στον κατάλογο. Όλα έχουν να κάνουν με τον ανταγωνισμό.

Οι περισσότεροι επιχειρηματίες γνωρίζουν τους άμεσους ανταγωνιστές τους. Υπάρχουν όμως και εκείνοι που δε φαίνονται. Εκείνοι που παίρνουν και αυτοί μερίδιο από την πίτα της αγοράς. Παραβλέποντάς τους, μπορείς να οδηγηθείς σε λάθος στρατηγικές marketing.

Σε αυτό το άρθρο θα ασχοληθούμε με την ανάλυση online ανταγωνισμού, η οποία χωρίζεται σε δύο βασικά στάδια:

  • Στο πρώτο μέρος θα δούμε τους τρόπους να βρεις τους βασικούς σου ανταγωνιστές.
  • Στη συνέχεια, θα αναλύσουμε πώς γίνεται η σωστή παρακολούθηση. Your name is Bond. James Bond.

Επειδή όμως πάντα σε φροντίζουμε, θα αναφέρουμε και μερικές καλές εφαρμογές (εργαλεία) που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο και θα κάνουν τη διαδικασία ακόμα πιο εύκολη.

 

Εντοπίζοντας τους βασικούς ανταγωνιστές

Για αρχή πάρε χαρτί και μολύβι (για τους παραδοσιακούς) ή δημιούργησε έναν πίνακα excel (για τους μοντέρνους) και ξεκίνα την καταγραφή. Έχε στο πίσω μέρος του μυαλού σου, ότι αυτός ο πίνακας θα ανανεώνεται συχνά με ανταγωνιστές που προστίθενται στη λίστα ή με άλλους που έχουν σταματήσει την ενασχόλησή τους και έχουν αποχωρήσει.

Η ανάλυση online ανταγωνισμού ξεκινάει με τα keywords. Το πρώτο βήμα είναι να βρεις τις λέξεις κλειδιά που σχετίζονται με το αντικείμενο της επιχείρησής σου. Τα αποτελέσματα αναζήτησης της Google θα μας φέρουν μπροστά τους ανταγωνιστές που θέλουμε.

Δώσε ιδιαίτερη προσοχή στα χορηγούμενα αποτελέσματα που εμφανίζονται πρώτα. Οι συγκεκριμένοι ανταγωνιστές επενδύουν στην πλατφόρμα των Google Ads, άρα είναι οι πρώτοι στον πίνακα που δημιουργούμε. Μην ξεχνάς, ότι ανάλογα με τις ρυθμίσεις του browser σου και την περιοχή που βρίσκεσαι κάποια αποτελέσματα μπορεί να διαφέρουν.

Αν η επιχείρησή σου στοχεύει πανελλαδικά, τότε μπορείς να αφήσεις στην άκρη τις τοπικές αναζητήσεις. Αν όμως, θέλεις να εξυπηρετείς συγκεκριμένες τοποθεσίες, τότε σε κάθε λέξη κλειδί πρέπει να συμπεριλάβεις και τη γεωγραφική περιοχή.

Η συνέχεια αφορά στους επαγγελματικούς καταλόγους. Ένας από τους πιο γνωστούς είναι αυτός του Χρυσού Οδηγού. Τέτοιου είδους ηλεκτρονικοί επαγγελματικοί κατάλογοι διαθέτουν τεράστιες βάσεις δεδομένων με χιλιάδες επιχειρήσεις. Αποτελούν εξαιρετική πηγή εντοπισμού ανταγωνιστών. Στην αναζήτηση πληκτρολογείς τις ίδιες λέξεις κλειδιά που χρησιμοποίησες και σε αυτή της Google.

Όμως, αυτό δεν είναι το μοναδικό τους πλεονέκτημα. Εκτός από την εύρεση ανταγωνιστών, μπορείς να δεις και τον τρόπο παρουσίασης των υπηρεσιών ή προϊόντων τους για να προσελκύσουν πελάτες. Είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να πάρεις μερικές έξυπνες ιδέες και να τις χρησιμοποιήσεις προς όφελός σου.

Σε αυτό το σημείο να προσθέσουμε πως η ένταξη της επιχείρησής σου σε επαγγελματικούς ηλεκτρονικούς καταλόγους έχει πολλά οφέλη στο SEO. Μια τέτοια κίνηση βρίσκει σύμφωνη την Google, η οποία σε κατατάσσει υψηλότερα στα αποτελέσματα αναζήτησης.

 

Τα πλεονεκτήματα από την ανάλυση online ανταγωνισμού

Πριν συνεχίσουμε με τη διαδικασία, ας δούμε τι μας προσφέρει η ανάλυση online ανταγωνισμού. Το να παρακολουθείς τον ανταγωνιστή, θέλει υπομονή και χρόνο, άρα πρέπει να αξίζει τον κόπο.

Με την ανάλυση online ανταγωνισμού, γνωρίζεις πώς και αν απευθύνεσαι στο κοινό που στοχεύεις. Επιχειρήσεις που πωλούν τα ίδια προϊόντα ή υπηρεσίες με τη δική σου, έχουν παρόμοιους στόχους με σένα. Ακόμα, μπορείς να παρατηρήσεις τον τρόπο με τον οποίο ανταγωνίζονται μεταξύ τους.

Παρακολουθώντας τους ανταγωνιστές έχεις μια καλύτερη εικόνα για τη διαφημιστική τους παρουσία, τις πρόσθετες υπηρεσίες, τις διευκολύνσεις που παρέχουν στους πελάτες τους, τις πολιτικές logistics που ακολουθούν και τις τιμές των προϊόντων ή υπηρεσιών.

Στόχος σου δεν είναι να τους αντιγράψεις. Είναι σημαντικό να έχεις υπόψιν σου, ότι μια πετυχημένη στρατηγική marketing ενός ανταγωνιστή, δε σημαίνει ότι θα έχει την ίδια επιτυχία και στη δική σου επιχείρηση.

Στόχος σου είναι να δεις τι κάνουν καλύτερα από εσένα και να πάρεις ιδέες από τον ανταγωνισμό. Nα τις μετατρέψεις προς όφελός σου και να βελτιώσεις την εμπειρία του πελάτη στο δικό σου e-shop. Με την ανάλυση online ανταγωνισμού γίνεσαι ξεκάθαρα καλύτερος και αυτό θέλουμε να πετύχουμε.

 

Πώς γίνεται η ανάλυση online ανταγωνισμού

Το σημαντικότερο κομμάτι στην ανάλυση online ανταγωνισμού είναι οι τιμές. Η σύγκριση τιμών δεν αφορά μόνο τα e-shops, αλλά και το λιανικό εμπόριο. Κάνε τον έλεγχό σου στην τιμολογιακή πολιτική των προϊόντων και υπηρεσιών που ακολουθούν οι ανταγωνιστές σου. Σημείωσε πού είναι φθηνότεροι και πού ακριβότεροι.

Για τους καταναλωτές η τιμή είναι ένας σημαντικός παράγοντας. Αυτό δε σημαίνει πώς πρέπει να γίνεις ο φθηνότερος παντού. Θα ρίξει το περιθώριο κέρδους της επιχείρησής σου και αυτό είναι κάτι που δε θέλουμε. Όμως, αν δεις ότι η διαφορά είναι αρκετά μεγάλη ίσως είναι η κατάλληλη στιγμή να σκεφτείς να προσαρμοστείς στην αγορά.

Προσπάθησε να καταλάβεις για ποιο λόγο είναι φθηνότερος ο ανταγωνιστής. Φυσικά, στις υπηρεσίες οι τιμές μπορούν να έχουν μεγαλύτερη απόκλιση συγκριτικά με τα προϊόντα.

Ανάλυση online ανταγωνισμού γίνεται και στη στρατηγική marketing που ακολουθούν οι ανταγωνιστές σου. Σίγουρα θα βρεις μερικές όμορφες ιδέες για να εφαρμόσεις στη δική σου στρατηγική. Αλλά, πώς παρακολουθούμε μια στρατηγική marketing;

Κάνε μια εγγραφή στο newsletter. Από εκεί θα μαθαίνεις τα νέα προϊόντα που προσθέτουν στον κατάλογο, εκείνα που προωθούν, τις τιμές και τις διάφορες προσφορές. Να θυμάσαι ότι καλό είναι χρησιμοποιήσεις το προσωπικό email και όχι το εταιρικό (μην καρφωθούμε κιόλας).

Κάνε τακτικά έλεγχο στα blogs τους (αν έχουν) και ακολούθησε τους στα social media. Θέλεις να ξέρεις το περιεχόμενο που ανεβάζουν και την επικοινωνιακή στρατηγική που ακολουθούν. Με αυτό τον τρόπο ίσως ανακαλύψεις ένα νέο κανάλι προώθησης που στο παρελθόν αγνοούσες.

Είναι καλό να ξέρεις τι λένε οι καταναλωτές για τους ανταγωνιστές σου. Με το να παρακολουθείς τις θετικές αξιολογήσεις, ίσως βρεις μερικά καλά κρυμμένα μυστικά τους. Αυτό μπορείς να το κάνεις από διάφορα sites όπως το Skroutz ή από τα social media.

Τέλος, η ανάλυση online ανταγωνισμού έχει και το μερίδιο αγοράς. Εδώ θα χρειαστούμε λίγα μαθηματικά. Για παράδειγμα, έχεις μάθει ποιος είναι ο βασικός σου ανταγωνιστής στη γεωγραφική περιοχή που στοχεύεις. Πρώτα λοιπόν θα πρέπει να βρεις τις συνολικές πωλήσεις της αγοράς. Αυτό είναι εύκολο και τα δεδομένα είναι διαθέσιμα από εμπορικά επιμελητήρια, διάφορους ρυθμιστικούς φορείς και άλλα. Το δύσκολο κομμάτι είναι να βρεις το δικό του μερίδιο.

Η Google σου δίνει μερικές πληροφορίες και μέσα από τις αναζητήσεις των search terms θα καταλάβεις κατά προσέγγιση την ενεργή ζήτηση που έχει. Όμως, ο παραδοσιακός τρόπος είναι πιο αποτελεσματικός. Κάνεις μια μικρή παραγγελία από τον κύριο ανταγωνιστή σου στην πρώτη μέρα του μήνα. Κάνεις μια ακόμα, την τελευταία μέρα του μήνα. Έχοντας τα δύο παραστατικά στα χέρια, κάνεις τη σύγκριση ανάμεσα από τον αρχικό και τελικό αριθμό παραστατικού. Βλέποντας τη διαφορά, υπολογίζεις τις παραγγελίες που εξυπηρετεί κάθε μήνα.

 

Εργαλεία που θα σου λύσουν τα χέρια

Όπως υποσχεθήκαμε θα αναφέρουμε μερικά καλά εργαλεία που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο, γράφοντας λίγα λόγια για τη χρησιμότητά τους.

Similar Web

Το Similar Web είναι ένα από τα καλύτερα εργαλεία της αγοράς, για να παρακολουθείς την επισκεψιμότητα των ανταγωνιστών σου. Μαθαίνεις πόσοι χρήστες επισκέπτονται μέσα στο χρονικό διάστημα που ορίζεις εσύ και πώς φτάνουν εκεί. Δηλαδή, αν οι επισκέπτες ήρθαν από τις αναζητήσεις της Google, από διαφημιστικές καμπάνιες, από τα emails ή από τα social media. Σου παρέχει μια πλήρη εικόνα και είναι πολύ εύκολο στη χρήση.

Fanpage Karma

Αν θες να μάθεις τις στρατηγικές marketing που ακολουθούν οι ανταγωνιστές σου στο Facebook, τότε το Fanpage Karma είναι το ιδανικό εργαλείο. Σε ενημερώνει για όλες τις αναρτήσεις των ανταγωνιστών σου και τις μετρικές αξιολογήσεις αυτών.

SpyFu

Μιας και μιλάμε για ανάλυση online ανταγωνισμού, δε θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στο SpyFu. Είναι ένα πολυεργαλείο παρακολούθησης. Μέσα από το SpyFu γνωρίζεις πόσες λέξεις κλειδιά χρησιμοποιούν οι ανταγωνιστές σου στην Google, τι ποσά ξοδεύουν και πόσο αποτελεσματικές είναι οι διαφημιστικές τους καμπάνιες. Ακόμα, παρακολουθεί τα οργανικά αποτελέσματα των ανταγωνιστών σου.

Visibility

Αν δεν παινέψουμε το σπίτι μας, θα πέσει και θα μας πλακώσει. Το Visibility είναι μία ελληνική πλατφόρμα για ανάλυση online ανταγωνισμού και παρακολουθεί σχεδόν 150.000 αναζητήσεις σε σχεδόν 1,5 εκατομμύριο ιστοσελίδες στην Google. Απευθύνεται κυρίως σε Ελληνικά sites, δίνοντας παράλληλα συμβουλές για on page SEO.

Τα επόμενα δύο εργαλεία είναι λίγο διαφορετικά…

Trustpilot

Το Trustpilot είναι μια πλατφόρμα για όλους. Εκεί οι χρήστες γράφουν τις κριτικές τους για οργανισμούς και επιχειρήσεις. Με το Trustpilot έχεις έναν επιπλέον βοηθό για να παρακολουθείς τι γράφουν οι χρήστες για τους ανταγωνιστές σου, αλλά και για εσένα!

BuzzSumo

Το BuzzSumo δεν έχει τόσο μεγάλη σχέση με τον ανταγωνισμό, αν και κατά βάθος συνδέεται. Το BuzzSumo σου παρέχει εξαιρετικές πληροφορίες για το περιεχόμενο που πρέπει να έχει το e-shop σου, ώστε να ξεχωρίζει από όλα τα άλλα και να αναρριχηθεί πιο ψηλά στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης.

 

Συνοψίζοντας

Η ανάλυση online ανταγωνισμού είναι πολύ κρίσιμη στις μέρες μας. Οι χρήστες έχουν να επιλέξουν ανάμεσα από πολλά e-shops για να κάνουν τις αγορές τους. Με βάση τα στατιστικά, ένας καταναλωτής για να γίνει πελάτης κοιτάει: την κατάταξη στις μηχανές αναζήτησης, τις τιμές, την εξυπηρέτηση και τις πρόσθετες υπηρεσίες. Παρακολουθώντας τους ανταγωνιστές μπορείς να καλύψεις και τα τέσσερα αυτά κριτήρια.

 

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ